WhatsApp was de tweede meest gedownloade app van 2020. Hij moest alleen maar TikTok laten voorgaan. Maar waar succes is, zijn er ook kapers op de kust. En dus zijn er recent twee grote alternatieven onder de aandacht gekomen: Signal en Telegram. Maar hoe werken deze applicaties, en kunnen ze jou ook helpen met je business?

Goed gekloond

Op het eerste gezicht zijn de drie apps bijna niet te onderscheiden. Ze geven gebruikers allemaal de mogelijkheid om 1-op-1 te communiceren, video’s, foto’s en GIF’s te delen, en berichten te sturen naar heel veel mensen tegelijk. In een Telegram-groep kunnen wel 200.000 leden tegelijk zitten. Ze hebben ook allemaal een optie om ‘geheime’ of verdwijnende berichten te sturen.

Kleine verschillen

Maar er zijn natuurlijk ook verschillen. WhatsApp gebruikt end-to-end encryption, waar Telegram voor user-to-server encryption gaat en Signal alle berichten, oproepen en metadata encrypteert. Zo zorgen ze ervoor dat derden nooit je berichten kunnen lezen.

Twee dingen die alleen WhatsApp heeft? De mogelijkheid om te videobellen – al werkt Telegram daar momenteel aan – en WhatsApp Business

De juiste keuze?

Die laatste is ook één van de redenen om zeker op WhatsApp in te zetten voor je zaak. De app geeft je mogelijkheden om op een organische manier te communiceren met je doelpubliek en ze zelfs naar je webshop te leiden. Daar moeten Signal- en Telegram-gebruikers nog even op wachten.

En het belangrijkste argument voor WhatsApp? Dat er zoveel mensen de app gebruiken, natuurlijk. Want totdat Signal en Telegram zo groot worden, blijft WhatsApp de beste keuze voor je bedrijf. Wil dat zeggen dat je de alternatieven links moet laten liggen? Zeker niet! Want Telegram, bijvoorbeeld, bevat interessante bots en de mogelijkheid om via Channels nieuwsbrieven uit te sturen. Het ontdekken waard, dus.