2018 belooft een turbulent digitaal jaar te worden! Met welke trends moeten we zeker rekening houden?

Chatbot

1. Artificial intelligence en chatbots zullen hun snelle opmars voortzetten

AI of artificial intelligence zal een enorme meerwaarde opleveren voor de big data waarover we beschikken. Via AI kunnen we niet alleen historische analyses uitvoeren op deze data maar ook en vooral via machine learning toekomstig consumentengedrag voorspellen. Van goudwaarde voor B2C én B2B ondernemers! Chatbots zijn een van de markante toepassingen van AI. Intelligente chatbots slapen nooit, zijn 24/7 beschikbaar, kennen geen wachtrijen met irritante muziekjes, kunnen gemoedsstemmingen onderkennen enz. Kortom een perfecte tool om je customer service te ontlasten en ondersteunen.
TIP: laat de klanten wel meteen weten dat ze via een chatbot communiceren en geef ze de mogelijkheid om te switchen naar een customer service medewerker van vlees en bloed.

Artificial Intelligence
Big Data en AI gaan hand in hand en zal een grote invloed uitoefenen op onze economie en de wijze waarop we met onze gegevens omgaan.

2. Ga doordacht en omzichtig om met data

Het belang van data driven marketing zal nog verder toenemen. Door gericht relevante data te verzamelen, kan je intelligent gesegmenteerde marketingflows opbouwen met minder waste, een hogere conversie en een hogere graad van efficiënte automatisatie. Lead nurturing wordt het nieuwe buzzwoord.
Maar er zit een addertje onder het gras. Vanaf mei zal de Europese GDPR (General Data Protection Regulation) richtlijn van kracht zijn. Dit verplicht alle ondernemingen om zeer zorgvuldig om te springen met alle gegevens van EU-burgers. Zorg tijdig voor compliancy want de boetes zijn niet min!

GDPR
Transparantie, meldingsplicht na misbruik, Data-overdracht en definitief verwijderen van persoonlijke gegevens zijn de grootste pijlers van GDPR.

3. Real time communicatie zal nog aan belang winnen

We want it all and we want it now! Alles moet snel gaan, razendsnel. We willen livebeelden van een event, geen reportage de dag nadien en als consument willen we instant antwoorden op al onze vragen. Die micro moments op onze smartphone bepalen ons aankoopgedrag. Welke jeans ga ik kopen? Waar ga ik een hapje eten? Welke boormachine heb ik nodig? … De lijst is eindeloos. Als bedrijf moet je hier in real time kunnen op inspelen. Snapchat video’s en Instagram story’s die je slechts 24 uur kan bekijken, sluiten naadloos aan bij deze trend.

Geofencing
Bereik je gebruikers wanneer ze mobiel actief zijn met geofencing.


Onthoud ook de term ‘geofencing’. Via de smartphone kan je de locatie achterhalen van je potentiële klanten en ze heel concrete promo’s voorstellen zodra ze in de buurt van een verkooppunt komen. Dit werkt wel enkel als de locatiefunctie van de smartphone ingeschakeld is.

Live video
Live video content wordt nog meer mainstream in 2018.

4. Ga voor video en virtual reality (VR) experiences

We gaven het hierboven al aan: video en dan vooral live video blijft aan belang winnen. Wist je dat live video’s tot 300% meer kans hebben om bekeken te worden dan afgewerkte producties? Live video scoort ook beduidend beter dan blogs. Dus, waarom zou je het niet uittesten?
Ook VR past in dit rijtje. Dankzij VR kan je mensen effectief laten deelnemen in je videobeelden en zo real life situaties simuleren. De VR-bloopers die je bijna dagelijks tegenkomt op social media zijn een belangrijke indicator dat VR (eindelijk) in de lift zit.

Digitale transformatie is een proces, geen eenmalige stap. Met deze trends hebben we opnieuw behoorlijk wat werk op de plank, maar onthoud dat de verandering de enige digitale constante is. Tegen de zomer van 2018 zullen we dit lijstje ongetwijfeld moeten aanvullen.

Geschreven door:
Dorien Breels
Digitale transformatie
Artificiële Intelligentie
Chatbot
Live video
GDPR