Bepaalt een hoog aantal likes het succes van jouw Facebook bedrijfspagina?

Heel wat mensen zijn actief op Facebook. Ze hebben een persoonlijke pagina op Facebook en laten regelmatig via dit kanaal weten waar ze mee bezig zijn, posten foto’s van hun activiteiten en checken wat hun (virtuele) vrienden bezighoudt. Je doet dit waarschijnlijk zelf ook dagelijks. De stap naar een bedrijfspagina op Facebook is dan ook snel gezet. Maar communiceren rond je bedrijf op Facebook is nog iets anders dan communiceren over je persoonlijke leven.

Het feit alleen al of je al dan niet aanwezig bent op Facebook zegt al veel over je bedrijf. Van zodra je ervoor kiest om een Facebook bedrijfspagina op te zetten, wordt dit, net zoals elk ander medium, een belangrijk communicatiekanaal. Je moet dit m.a.w. professioneel en gestructureerd aanpakken als onderdeel van de omnichannel communicatiemix. Om het succes van hun Facebookpagina te meten, staren heel wat bedrijven zich blind op het aantal likes. Niet het aantal likes, maar de kwaliteit van de likes zijn van belang.

Communiceren rond je bedrijf is niet hetzelfde als je persoonlijk profiel beheren
Communiceren rond je bedrijf is niet hetzelfde als je persoonlijk profiel beheren

 

Zijn de likes afkomstig van jouw (potentiële) klanten? Andere likes hebben namelijk weinig meerwaarde. Nochtans kan je gericht selecteren op je doelgroep bij het inzetten van promoted posts en Facebook advertenties. Vervolgens is het belangrijk om te bekijken of jouw fans (likes) betrokkenheid tonen? Is er interactie? Liken en/of sharen ze berichten? Geven ze comments op jouw post?

 

Social engagement

Door het creëren van betrokkenheid kan je een diepgaande relatie opbouwen met je fans en dus (potentiële) klanten, maar ook je bereik boosten. Posts waarop mensen interageren (likes, comments, shares) bereiken namelijk ook vrienden van jouw fans. Hierdoor is je bereik groter dan enkel je eigen fanbasis en dat kan alleen maar je online community vergroten!

Brand ambassadors promoten merken of producten waar ze van houden.
Brand ambassadors promoten merken of producten waar ze van houden.

 

Brand ambassador

Uiteraard moeten deze marketing inspanningen ook sales opleveren. Dat kan doordat je via Facebook, net zoals via een ander communicatiekanaal, kan communiceren naar (potentiële) klanten over producten, aanbiedingen, … Maar het potentieel van een Facebook bedrijfspagina is groter dan dat. Als je het goed aanpakt, kan je Facebook bedrijfspagina uitgroeien tot een sterke online community. Dit zorgt ervoor dat je een standvastige relatie opbouwt met je klanten. Tevreden klanten worden ambassadeurs en brengen nieuwe klanten aan!

Geschreven door:
Dorien Breels
Facebook
Social Media