E-commerce 2.0: zo haal je het meeste uit online marktplaatsen

Social media, Google Ads, bannering … ze maken allemaal deel uit van een efficiënte e-commercestrategie. Maar we mogen ook zeker de marktplaatsen niet vergeten! Want door platformen als Amazon, eBay, Bol.com of Google Shopping slim in te zetten, kan je je verkoop exponentieel zien stijgen! Met deze tips bied je het hoofd aan de concurrentie!

 

Je platform kiezen

Er zijn natuurlijk ontelbaar veel marktplaatsen waarop je je producten aan de man – of vrouw – kunt brengen. Dat gaat van zelfgemaakt op Etsy tot schoenen op Sarenza. Maar welk van de hele grote spelers je gebruikt heeft vooral te maken met het soort producten dat je verkoopt – en dus ook wie je wilt bereiken.

Wil je vooral zoveel mogelijk mensen bereiken? Of heb je een heel divers productaanbod dat niet binnen 1 categorie gevat kan worden? Kies dan voor een algemene marktplaats, zoals bijvoorbeeld Bol.com, Amazon of eBay.

Is je bedrijf eerder gespecialiseerd? Ga dan op zoek naar marktplaatsen die zich op 1 soort product toespitsen, zoals bijvoorbeeld CoolBlue voor elektronica of Zalando voor kleding.
 

Handig categoriseren

Het lijkt logisch, maar het is echt de moeite waard om de tijd te nemen om al je producten te categoriseren. Door correct te categoriseren, zorg je er namelijk voor dat je spullen in zoveel mogelijk zoekopdrachten terecht komen – en tegelijk niet irriteren door te verschijnen op plekken waar ze niet thuishoren.

Ben je actief op meerdere platformen? Dan check je best je categorieën regelmatig voor elk platform apart, want er kunnen kleine verschillen zijn.
 

Inzetten op kwaliteit

Je beeldmateriaal en teksten moeten de goede kwaliteit van je producten weerspiegelen. Neem dus mensen onder de arm die duidelijke, kwalitatieve foto’s kunnen maken – liefst van een paar verschillende hoeken – en/of wervende, eenvoudige SEO-proof productomschrijvingen kunnen schrijven. Soms werkt het zelfs om een creatieve insteek toe te voegen die past bij je merk. Kijk bijvoorbeeld maar naar Asos of Coolblue.

 

Slim promoten

Om meer klanten naar je producten te leiden is adverteren of promoten altijd een goede oplossing. Het is hier wel heel belangrijk om doordacht te werk te gaan, want voor je het weet heb je een hoop geld uitgegeven aan een doelgroep die niet geïnteresseerd is in je producten. Laat je hiervoor dus begeleiden door ervaren professionals.

Wil je de mogelijkheden bespreken? Contacteer ons dan hier!


 

Geschreven door:
Dorien Breels
E-commerce
Advertising