Hoe bereik je generatie Z, de consument van vandaag en morgen?

Je hoort zoveel clichés over elke generatie. De babyboomers zijn ouderwets, generatie X bestaat uit digitale analfabeten en millennials werken niet graag. Je moet uiteraard opletten met veralgemeningen, maar toch heeft elke generatie wel degelijk zijn eigen kenmerken. Zo ook de nieuwe generatie: generatie Z. Deze mensen zijn geboren tussen 1995 en 2010, wat wil zeggen dat ze nu massaal op de arbeidsmarkt terechtkomen. Tegen 2020 hoort 40% van de consumenten tot deze generatie. Wij leggen je uit hoe je hen kan bereiken. 

 

Win het vertrouwen van Generatie Z
Millennials mogen stilaan aan de kant schuiven want hier komt Generatie Z ;-)

Win hun vertrouwen met transparantie 

Generatie Z is opgegroeid in een wereld waarin privacy onder druk staat en klimaatverandering actueel is. Ze zijn zich goed bewust van de gevaren die hierbij horen. Je kan hen voor jou winnen door transparant te zijn, zowel over gegevensverwerking als over je bedrijfsvoering. Laat hen weten hoe je bedrijf werkt en welke waarden je nastreeft, zo kan je een echte band met deze generatie opbouwen. Als je hen bij je bedrijf betrekt, zullen ze je belonen. Bied hen gepersonaliseerde content aan, zo toon je dat je om hen geeft.

 

Smartphones zijn koning …
"Millennials" and "Generatie Z" communiceren meer met hun vrienden via hun smartphones en apps dan in real life.

Smartphones zijn koning …

Al je communicatie moet natuurlijk geoptimaliseerd zijn voor mobiele schermen, bijna iedereen heeft een smartphone. Maar voor generatie Z is de smartphone het belangrijkste scherm van ze allemaal. Pas je content hier dus op aan, anders laten ze je links liggen. Generatie Z gebruikt gemiddeld 5 verschillende schermen per dag. Test je content zorgvuldig op verschillende toestellen voordat je dit lanceert. 

 

Unboxing video's
Unboxing video's zijn enorm populair voor het reviewen van producten. 

… en video is koningin

We gaan niet beweren dat generatie Z niet leest, maar deze jonge consumenten houden veel meer van beelden en vooral video. Met een aandachtsspanne van slechts 8 seconden heeft generatie Z ook niet veel tijd voor je.  Zorg er dus voor dat je snel opvalt en ga eerder voor video’s dan tekst. 70% van generatie Z kijkt meer dan 2 uur per dag naar YouTubefilmpjes. Video’s zijn een persoonlijke, gemakkelijke en meeslepende manier om content te consumeren. Generatie Z kijkt praktisch altijd en overal naar video’s, zeker nu mobiele abonnementen veel meer data bevatten.

 

Foodies
Foodies hebben in een razend tempo Instagram ingepalmd met hashtags zoals #foodie, #foodstagram, #foodporn.

Boost je imago met influencers

Influencers hebben een band met het publiek waar de meeste bedrijven enkel van kunnen dromen. Hun volgers zien hen eerder als vrienden dan marketeers en zijn dus sneller geneigd om hun boodschap te vertrouwen. Kies je influencers wel zorgvuldig. Een deuk in hun imago ziet er ook slecht uit voor jouw bedrijf.

 

Snapchat
De populairste platformen van Generatie Z zijn: YouTube (95%), Instagram (69%), Snapchat (67%), Facebook, Twitter & Pinterest.

Gebruik hun favoriete kanalen 

Generatie Z gebruikt media op een heel andere manier dan voorgaande generaties. Tv is steeds minder in trek. Ze kijken wat ze willen, wanneer ze willen en dat doen ze online via streamingdiensten. Ook Facebook deelt in de klappen. Deze generatie houdt meer van Instagram en Snapchat, net als van technologie. Bedrijven die gebruikmaken van innovatieve technologieën zoals betalen met de smartphone scoren beter bij deze generatie. Durf dus zeker nieuwe kanalen in te zetten, maar voer de klassieke kanalen best niet volledig af. Die hebben nog steeds hun waarde, ook bij generatie Z.

 

Swish swish danshype van Russell
De razend populaire dansmove "Swish Swish" werd door de 15-jarige Russell uit de Verenigde Staten bedacht! Zijn dansmove werd opgemerkt door de beroemde zangeres Katy Perry.

 

Als echte digital natives verschilt generatie Z duidelijk van de andere en als je hen effectief wil bereiken moet je je strategie zeker aanpassen. Bekijk de marktsituatie grondig en bepaal welke kanalen en technologieën het relevantst zijn voor jou om generatie Z te bereiken. Hou er wel rekening mee dat veel van deze mensen nog vrij jong zijn en in de komende jaren nog kunnen evolueren.

Geschreven door:
Dorien Breels
Influencer
Social Media
Contentmarketing
Conversation management
Snapchat
Instagram
Facebook
Twitter