Hoe kan je e-mailmarketing nog steeds laten renderen als communicatiemiddel?

E-mailings maken reeds een aantal jaren deel uit van de marketingmix van veel bedrijven. De vraag die zich stelt, is of deze e-mailings efficiënt worden ingezet? Een e-mailing moet namelijk meer zijn dan een offline folder omzetten in html en vervolgens in bulk uitsturen naar een willekeurig e-mailbestand. Op deze manier kunnen e-mailings niet ten volle renderen en is de kans bovendien groot dat ze niet bekeken worden, in de prullenmand belanden of per direct in de spamfolder van de ontvanger terecht komen.

Hoe kan je e-mailmarketing wel nog laten renderen?

 

Segmentatie
Breng de juiste boodschap tot de juiste persoon op het juiste tijdstip!

1. Zorg voor personalisatie en segmentatie

Een promo voor Pampers stuur je best niet naar mannelijke 50-plussers. En studenten hebben geen boodschap aan een mailing over industrieel vastgoed. Zorg dus voor een gekwalificeerd en goed gesegmenteerd databestand. Deze data hou je best bij in een CRM.
Peil via kliks op links en calls-to-action naar de meer precieze interesses van je doelgroepen zodat je ze in de loop van de campagnes verder kan verfijnen. De kwaliteit van je databestand bepaalt voor 80% je resultaat!

2. Zorg voor een creatieve verpakking

‘The medium is the message’! Zorg voor een herkenbare afzender, duidelijk onderwerp, korte teksten, snelle laadtijd, eyecatchers, correcte links, eenvoudige links naar webforms om extra info op te vragen enz. Een e-mailcampagne is géén copy paste van een printcampagne! Zorg voor een verzorgd design dat rekening houdt met de technische vereisten, mogelijkheden en valkuilen van het medium.

3. Test je campagne

Vergeet ook niet om je campagne te testen in verschillende e-mailclients. Wat er prima uitziet in Outlook kan een ramp zijn in Gmail en vice versa. Een goed testtool zoals Litmus is een prima hulpmiddel om er zeker van te zijn dat je boodschap perfect weergegeven wordt in 99% van de e-mailclients. Trouwens, mail in bulk uitsturen via Outlook is zelden een goed idee. De bijna onvermijdbare hard & soft bounces kunnen er voor zorgen dat je binnen de kortste keren gelabeld wordt als onbetrouwbare afzender, of zelfs op de blacklist terecht komt. Hoeft het gezegd dat je ook alle links en landingspagina’s zorgvuldig moet testen.

Een tip: vraag in je webforms enkel gegevens op die je echt nodig hebt. De ‘nice-to-haves’ werken al snel op de zenuwen van de ontvanger. En vraag zeker geen twee of drie keer dezelfde gegevens. Hou steeds een vlotte user experience in het achterhoofd.

Conversie en Customer retention
Hoe bepaal je de juiste e-mail content:  1. Schrijf je e-mail  2. Verwijder bijna alles  3. Verstuur

4. Een goede opvolging zorgt voor een goede conversie en customer retention

Vraagt de ontvanger om meer informatie? Reageer dan zo snel en zo adequaat mogelijk. Wil hij een afspraak? Bel dan zo snel mogelijk. Wil hij informatie over een bepaald topic blijven ontvangen? Zorg dan dat je dit oppikt in je e-mailflows. Een doordachte e-mailmarketingstrategie en marketing automation kunnen hierbij zeker helpen. ‘Nurture’ jouw lead!
Werk een e-mailmarketing funnel uit waarmee je een lead kan converteren in een hot prospect, cq klant. De boodschap van je mail moet zo perfect mogelijk matchen met de behoeften van je prospects en bovendien heel juist getimed zijn. Een digivoucher, promocode of een bijzonder aanbod kunnen wonderen doen als ze op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komen. Een stuk CRM en marketing automation zijn onmisbaar om je e-mailcampagnes te personaliseren. Markedeer kan je helpen om je e-mailstrategie op punt te zetten en te implementeren.

5. Hou rekening met de privacywetgeving en bereid je voor op GDPR

Hou bij e-mailmarketing steeds het volgende in gedachten: In België geldt een opt-in systeem! Je moet dus duidelijk kunnen aantonen dat de ontvanger bevestigd heeft je mails te willen ontvangen. En in ieder mail moet je een opt-out knop voorzien voor ontvangers die geen verdere mails willen ontvangen. Om vervuiling van je bestanden te vermijden hanteer je best een double opt-in systeem. Bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief die moet bevestigd worden door een link aan te klikken in een bevestigingsmail. Het lijkt omslachtig, maar kan je een heleboel rotzooi besparen. 
In mei 2018 wordt de nog striktere Europese GDPR regelgeving van kracht. GDPR of voluit ‘General Data Protection Regulation’ zal verregaande implicaties hebben op de opslag, de beveiliging en het gebruik van al je databestanden. Compliance is niet evident en de boetes kunnen hoog oplopen. Markedeer kan je helpen om in mei goed voorbereid en getraind aan de GDPR-startlijn te komen.

Geschreven door:
Dorien Breels
E-mailmarketing‎
Conversie optimalisatie