Influencer marketing, booming business!

Samen met de explosieve groei van de sociale media kwam er de voorbije jaren een nieuw fenomeen aan de oppervlakte: de ‘influencers’. Eenvoudig gedefinieerd is een (social) influencer een persoon of zelfs een organisatie die je inzet om invloed uit te oefenen op je doelgroep. Doorgaans zijn influencers vloggers, bloggers of twitteraars met een grote tot zeer grote groep volgers op hun diverse social-mediakanalen.

De opkomst van influencer marketing, waarbij je heel gericht externe beïnvloeders inschakelt om je merk of onderneming in de kijker te zetten, loopt parallel met het toenemende belang van content marketing en authenticiteit. Voor veel consumenten, en zeker voor de jongere generaties, is informatie een stuk geloofwaardiger dan klassieke reclame en daar kunnen influencers zeker bij helpen. Uiteindelijk is influencer marketing gebaseerd op het aloude principe van ‘wat iemand anders over je zegt is geloofwaardiger dan wat je zelf zegt’, de zogenaamde third party credibility.

Een principe dat bevestigd wordt door de cijfers: 49% van de mensen vertrouwt de aanbevelingen van influencers. Dat is bijna de helft van je potentiële klanten! Goede influencers kunnen met informatieve en onderbouwde content extra vertrouwen in je brand creëren en zo klanten over de streep trekken.

Influencer marketing is dus al lang geen verschijnsel in de marge meer en gaat veel verder dan babes & hunks die fashion brands promoten. Volgens recent onderzoek zet 75% van alle marketeers budget opzij voor influencer marketing. Nog een cijfer dat tot de verbeelding spreekt: in 2016 werd er wereldwijd meer budget gespendeerd aan influencer marketing dan aan print marketing!


Macro en micro social influencers
Vanuit het perspectief van authenticiteit is het wel belangrijk dat we het onderscheid maken tussen macro en micro social influencers. Als je kiest voor macro’s zoals de Kardashian’s en Eden Hazard’s van deze wereld, verlies je meteen het voordeel van de authenticiteit en een bom geld. Als Eden Hazard blogt of vlogt over een scheermesje, is het voor iedereen duidelijk dat dit gewoon een betaalde vorm van reclame is. Micro influencers daarentegen met een veel kleiner maar meer gespecialiseerd en geïnteresseerd bereik, kunnen wel degelijk efficiënt ingepast worden in je content-marketingplannen zonder dat je inboet aan geloofwaardigheid. 
De grens tussen micro en macro is niet altijd even nauwkeurig af te lijnen. Een influencer gespecialiseerd in consumentenelektronica met 60.000 volgers kan macro zijn in België maar onbetekenend in de US. Alles hangt af van je product of merk, je markt en je doelgroepen.


Enkele tips om je influencer marketing op te starten

1. Maak een shortlist van influencers die voor jouw product of brand waardevol kunnen zijn. Focus daarbij niet in de eerste plaats op bereik, maar op engagement. In social media marketing en bij uitbreiding influencer marketing, is de interactie met je doelgroepen belangrijker dan de naakte bereikcijfers.

2. Maak goede afspraken met je influencers. Krampachtig de controle willen houden is geen goed idee. Iedere goede influencer heeft zijn eigen stijl en die hoor je te respecteren. Maar maak wel goede afspraken over de basisboodschappen en de do’s en don’ts. Of ga voor co-creatie en werk samen de ideeën uit.

3. Hou bij je keuze steeds authenticiteit en geloofwaardigheid in je achterhoofd. Influencers inschakelen die de ene minuut de loftrompet blazen over vegan food en de volgende minuut over dry aged beef, geraken echt niet voorbij de ingebouwde bullshit detector van de consument.

4. Ga voor de langere termijn en werk samen met de influencer(s) een contentplan uit. Welke informatie wil je wanneer delen met wie?

5. Reserveer een promotiebudget. ‘No pay, no reach’ geldt zelfs voor influencers. Met een goed ingestelde promotie kan je én het bereik, én het engagement van je influencer content aanzienlijk vergroten. Spreek dus goed af met je influencers voor welk bedrag je welke posts gaat promoten naar welke doelgroepen. 

6. Denk aan je influencer analytics. Monitor zorgvuldig je resultaten, niet enkel op bereik en engagement, maar ook op share of voice. Wordt er meer gepraat over je merk? Op een positieve manier?

 

Veel werk? Misschien wel, maar een goed digital agency kan je zeker helpen om alles professioneel uit te tekenen, op te starten en op te volgen.

Geschreven door:
Dorien Breels
Social Media
Influencer
Digitale strategie