Instagram, een must?

Instagram wordt steeds belangrijker.

Het sociale netwerk nadert geleidelijk de kaap van een miljard gebruikers en lanceert bijna maandelijks nieuwe functies. Instagram heeft een belangrijke evolutie doorgemaakt. Waar je er een aantal jaar geleden voornamelijk foto’s van eten en kleding vond, kan je nu foto’s en filmpjes over elk denkbaar onderwerp vinden. Zo goed als alle grote merken en sterren hebben een actieve account. Je kan als bedrijf dus niet meer achterblijven. Maar hoe haal je als bedrijf het beste uit Instagram? 

We geven je 5 praktische tips waardoor je in no-time helemaal mee bent.

 

Optimaliseer je Instagram profiel
Zorg voor een leuke omschrijving die duidelijk weergeeft wat je doet. Plaats zeker een link naar je website waar gebruikers meer info vinden.

1. Optimaliseer je profiel 

De basis van een goed Instagramaccount is je profiel. Wanneer iemand op je pagina terechtkomt, moet hij meteen weten wie je bent en wat je doet. Gebruik zeker een businessprofiel en voorzie een heldere beschrijving. Je kan standaard ook maar één link in je bio plaatsen, link dus naar de meest relevante pagina voor je volgers. Met behulp van speciale tools kan je wel verschillende links plaatsen. Zo’n feature is vooral handig als je via Instagram wil verkopen.

 

Bepaal je eigen Instagram stijl
Best bepaal je op voorhand een bepaalde stijl die je wil hanteren op Instagram; bepaal een thema, kleurenpallet, soort van achtergronden en de "Tone of voice"!

2. Hanteer een vaste visuele stijl

Om echt succesvol te worden op Instagram, post je best niet zomaar elke foto. Maak het niet te druk! Kies één of twee accentkleuren die je in je posts laat terugkomen en gebruik een paar vaste filters. Bewaak de consistente kwaliteit van jouw foto’s. Zo zorg je ervoor dat je posts herkenbaar zijn voor je volgers, en je profiel ziet er ook nog eens een stuk professioneler uit. De eenvoudigste manier om je stijl herkenbaar te houden, is door één en dezelfde persoon alle foto’s te laten maken en/of uploaden. Hij of zij krijgt zo de verantwoordelijkheid om een corporate stijl te definiëren.

 

Instagram stories
Instagram stories zijn 24u beschikbaar, kosten weinig tijd om te maken en worden dagelijks massaal bekeken. 

3. Maak gebruik van stories

Stories laten je toe om foto’s of korte filmpjes te posten die een dag later verdwijnen. Je gebruikt ze best voor kleine updates en dagdagelijkse gebeurtenissen. Stories zijn een heel goede manier om je volgers geïnteresseerd te houden zonder je profiel te overspoelen met dagelijkse losse posts. Belangrijke stories kan je op je profiel vastpinnen. Zo blijven ze zichtbaar tot je ze zelf verwijdert. Deze highlights nemen een heel prominente plaats op je profiel in, net boven je gewone posts. Ze worden dan ook vaak bekeken door bezoekers. Verzamel hier je belangrijkste stories zodat je volgers gemakkelijk op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van je bedrijf.

 

Instagram influencer
Probeer mee te surfen op het succes van een influencer. Influencers hebben een goede reputatie en authenticiteit.

4. Werk eens samen met een influencer

Op sociale media en al zeker op Instagram is de impact van social influencers niet te onderschatten. Ze verspreiden toegankelijke content die hun volgers ook echt willen zien. Zoek dus eens naar een aantal influencers die dezelfde doelgroep en stijl als je bedrijf hebben en bekijk of je met enkele van hen kan samenwerken. Zorg er wel altijd voor dat je transparant bent over de samenwerking, zeker als je de influencers betaalt. 
Je kan zeker ook experimenteren met verschillende soorten influencers. Grote, populaire influencers hebben een heel groot bereik, maar de interactie ligt bij hen veel lager. Goed om je naamsbekendheid te vergroten, minder ideaal voor conversies. Als je een heel specifieke dienst of product hebt, werk je beter samen met micro-influencers. Dat zijn influencers met wat minder volgers maar die wel bepaalde niches enorm aanspreken. Zij zijn de perfecte partners als je op conversies mikt.

 

Een hashtagstrategie
Hashtags die verwijzen naar nieuwe trends, je brand/product of rond een populair topic zorgen voor een groter bereik van je posts.

5. Ontwikkel een hashtagstrategie

Hashtags maken je posts veel vindbaarder. Posts die goede hashtags gebruiken, zijn bovendien veel populairder dan posts zonder. Een goede hashtagstrategie is echt onontbeerlijk voor elk bedrijf dat actief is op Instagram. Ga op zoek naar relevante hashtags voor jouw bedrijf. Maak een goede mengeling van populaire en specifieke hashtags voor de beste resultaten en creëer zeker een bedrijfseigen hashtag. Populaire hashtags zorgen er zeker voor dat je posts bij een breder publiek terechtkomen, maar ze verdrinken soms in de enorme zee van posts met die hashtags. Combineer ze daarom met specifieke, sectorgebonden hashtags om bij mensen met gelijkaardige interesses te verschijnen. 

Instagram is constant in beweging. Maar wie er goed mee werkt, bereikt zijn doelgroep op een laagdrempelige, persoonlijke en niet-agressieve manier. Een niet te onderschatten plus voor je omnichannel strategie. 

Geschreven door:
Dorien Breels
Instagram
Social Media
Hashtag strategie
Influencer