Ondernemers, laat je horen!

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is aan een onstuitbare opmars bezig. Algemeen wordt aangenomen dat maar liefst 20% van de Google-zoekopdrachten in de VS nu al via voice search verlopen. De meeste prognoses gewagen van 50% in 2020. Dat is erg kort dag! Voor België zijn er nog geen precieze cijfers bekend omdat je via google analytics niet kan detecteren of een zoekopdracht via een toetsenbord of via voice uitgevoerd is. Maar wees er maar zeker van, als het regent over de plas, druppelt het in België.

Voice search, hoe werkt het?

Heel eenvoudig: via een smart speaker – een gewone microfoon gekoppeld aan een stukje software – spreek je een zoekopdracht in en onmiddellijk verschijnen de resultaten op je scherm. Smart speakers vind je in je TV, je smartphone, je laptop, je wagen enz. Iedere nieuwe technologie heeft een killer-applicatie nodig om definitief gelanceerd te raken, en de voice-gestuurde bediening van onze autoradio, -gps en -telefoon heeft zeker een belangrijke rol gespeeld om voice search uit de startblokken te krijgen. Digitale assistenten zoals Siri van Apple, Alexa van Amazon en Google Assistant deden de rest. Dit jaar zullen er volgens Canalys wereldwijd meer dan 100 miljoen dedicated smart speakers over de toonbank gaan.

Mobile first EN voice first!

Momenteel is de verhouding tussen mobile en desktop search in België 50/50 en het aandeel van mobile groeit ieder jaar. Als je digitale platformen niet mobile friendly zijn, mis je dus de helft van je potentiële digital traffic. Met voice search zal mobile nog belangrijker worden want voor ingesproken zoekopdrachten gebruikt slechts 21% een desktop. Er zijn weinig redenen om eraan te twijfelen dat voice search zal doorbreken. Het gaat snel, is handsfree, je kan multitasken en het is hip. De consument zal zijn aanvankelijke privacy-bezwaren aan de kant schuiven als hij merkt dat voice search supereenvoudig en efficiënt werkt.

Werk aan de SEO-winkel!

Je zal dus rekening moeten houden met de specifieke SEO-vereisten voor spraakgestuurde opdrachten. De klemtoon zal verschuiven van zoeken op specifieke keywords naar ‘longtails’. De beperkingen van het intikken vallen weg zodat de zoekopdrachten langer en specifieker worden. Google investeert fors in semantic search en herkent nu een webpagina niet enkel aan de hand van keywords maar ook op basis van verbanden tussen woorden en pagina’s. Google ‘begrijpt’ nu effectief wat er staat en scherpt zo de accuraatheid van zijn resultaten aan. Dat betekent dat de kwaliteit van je content nog belangrijker wordt. Om gevonden te worden zal je content inhoudelijk top, logisch en gelinkt moeten zijn. De vraag/zoekopdracht én het antwoord moeten aan bod komen om te scoren.

Vijf belangrijke kenmerken van spraakgestuurde zoekopdrachten

  • Langere zoekopdrachten
  • Natuurlijk en organisch taalgebruik
  • Meer vragende zoekopdrachten 
  • De intentie van de zoekopdracht is duidelijker
  • Frequente ‘nearby’ vragen (zoek een restaurant in de buurt bv.)

Tips

  • Analyseer de zoekopdrachten waarmee mensen op je digitale platformen terecht komen. De query’s die beantwoorden aan deze vijf kenmerken zijn bijna gegarandeerd afkomstig van spraakgestuurde zoekopdrachten!
  • Plaats een goed doordachte FAQ-pagina op je site waarmee je anticipeert op vragende zoekopdrachten.

Spraakgestuurde assistenten geven vaak maar één antwoord op een vraag in plaats van een lijst met mogelijkheden. Het enige antwoord zal het antwoord zijn van de partij met de eerste positie in de ranking. Werk aan de winkel dus!

Geschreven door:
Dorien Breels