Waarom zijn UX- en UI-design zo belangrijk voor uw digitaal platform?

De termen SEO en SEA hebben we ondertussen wel onder de knie, maar de begrippen UX (User Experience) en UI (User Interface) zijn minstens even belangrijk. Zo mogelijk nog belangrijker indien je klanten, prospects en leads een naadloos efficiënte online ervaring wil bieden.

UX- en UI-design
Een UX-designer focust zich meer op het analytische en technische vlak, een UI-designer bepaalt meer hoe het plaatje eruit ziet.

1. Enkele definities

Vrij eenvoudig! 
• UX-design zorgt voor een optimale functionaliteit van je website, online shop en apps. 
• UI-design zorgt voor een mooie en transparante digitale omgeving die aansluit bij je merkbeleving waarin de gebruikers intuïtief hun weg vinden.

Digitale flows
User experience designers ontwerpen functionele user stories en analyses zodat gebruikers een site of app beter kunnen gebruiken.

2. Intuïtieve navigatie is key

De User Experience Designers creëren de digitale flows. Zij zijn de architecten van een logische journey doorheen je digitale media. Zij tekenen voor de navigatiestructuur en zorgen er dus voor dat iedereen steeds de snelste weg vindt naar de voor hem of haar meest relevante informatie en producten. Vindt de bezoeker moeiteloos de info die hij zoekt? Dat is de vraag waar het bij UX-Design om draait.


3. In lijn met de merkbeleving

De User Interface Designers gaan met het UX-design aan de slag om van deze gestroomlijnde digitale structuur ook een beklijvende en aangename ervaring te maken. Zij brengen de achterliggende digitale architectuur tot leven. Met de merkbeleving in het achterhoofd weten zij de bezoekers perfect te triggeren met mooi – maar onopvallend – design en prikkelende grafische elementen.
 
UX- en UI-design zijn perfect complementair. Het ene kan niet zonder het andere. Pas als alle puzzelstukken mooi op hun plaats vallen, zal je site of app tot een optimaal rendement komen.

Bedrijfsstrategie
Een grondige briefing met strategische doelstellingen is de eerste stap in de voorbereiding van een succesvol online product.

4. Vertrek van je bedrijfsstrategie, maar ga zo snel mogelijk in interactie met je klanten!

Een snelle en vaak oppervlakkige briefing volstaat niet om de UX- en UI-designers op het juiste spoor te zetten. Hoe beter de ontwerpers de bedrijfsstrategie van hun klant begrijpen, hoe beter hun werk zal zijn. De UX- en UI-designers moeten precies weten waar de opdrachtgever naartoe wil.
Over hoe je dan die doelstellingen moet bereiken, durven de meningen tussen de ontwerper en de opdrachtgever wel eens uit elkaar lopen. Werk daarom zo snel mogelijk met A/B testing. Onderzoek via betaversies welke features werken en welke niet.  Zo kan je gebruikersdata verzamelen voor de eigenlijke designfase start. ‘Ik heb het gevoel dat dit wel/niet gaat werken’, is geen goede basis voor de verdere ontwikkeling van een prototype. ‘80% van de doelgroep koos voor versie A’, is wel een solide basis! Via A/B testing krijgt de ontwerper een beter inzicht in de business van de klant, en ook de klant krijgt een beter inzicht in de werking van digitale media.

Intuïtief design
Waar de ene zorgt voor optimale gebruikerservaring en een ideale conversie, speelt de andere in op de context die aansluit op de bezoeker.

5. ‘Good design, when done well, should be invisible’, Jared M. Spool.

Een airco die te warm of te koud blaast of die te veel lawaai maakt, werkt op je zenuwen. Een perfect werkende airco merk je niet op en laat je toe om je in de beste omstandigheden op je werk te concentreren. Goed design doet precies hetzelfde. Je merkt niet dat het er is, maar het zorgt er wel voor dat de onderliggende architectuur (UX-design) zijn werk kan doen. Goed design is per definitie intuïtief en zorgt ervoor dat de gebruiker zonder kopbrekens op zijn bestemming komt. Die bestemming kan zowel informatie, conversie als customer care zijn, afhankelijk van wat de klant op dat moment zoekt. Een goed UI-designer doet dus meer dan de juiste kleurtjes en lijntjes kiezen. Hij vertaalt complexe structuren op een heldere en visuele manier. 

De bestaansreden van UX- en UI-design is de klant. Samen zorgen zij ervoor dat de klant vanaf zijn eerste kennismaking met jouw digitaal platform op een intuïtieve manier moeiteloos vindt wat hij zoekt. De techniciteit van jouw digitale media en de kennis van jouw klanten moeten perfect matchen. Zo bied je een experience die tegemoet komt aan de vraag van de klant op het moment dat hij of zij een antwoord wil.

Ben je zeker dat jouw digitaal platform de test doorstaat?

Geschreven door:
Dorien Breels
UI/UX
User Interface
User Experience
Webdesign
Marktonderzoek
Digitale strategie
Web development