Zal Facebook in 2018 je bedrijfscontent verbergen?

Contentmarketing is meer dan ooit key om de reputatie van je onderneming of je brand te versterken en Facebook blijft ook anno 2018 een van de krachtigste online media om je content efficiënt te delen. Maar Zuckerberg zelf kondigde in januari een vrij radicale ommezwaai aan: Facebook gaat meer focussen op persoonlijke vrienden en ‘betekenisvolle’ interacties en minder op de content van bedrijven, media en merken. Een ‘big sweep’ op je timeline dus. Naar de juiste invulling van het begrip ‘betekenisvol’ hebben we voorlopig nog het raden, maar de bedoeling van Facebook is duidelijk. Enerzijds willen ze content die hun gebruikers triggert en niet irriteert, anderzijds willen ze de ondernemingen nog meer naar betalende content duwen. Nog meer ‘no pay, no reach’ dus.

Maar wat kan je er nu al aan doen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfscontent toch ‘betekenisvol’ is en zo op de tijdlijn van je fans blijft verschijnen?

 

Bepaal je sterktes
Wat zijn de zwaktes en sterktes binnen je organisatie?

1. Bepaal je sterktes

Kijk goed naar jezelf en je concurrenten. Is er een onderwerp waarin je echt uitblinkt? Focus daar dan op. Als je geen duidelijke USP vindt, zoek dan zeker naar een originele invalshoek die je van de concurrentie onderscheidt.

 

Ken je doelgroep
Op welke interesse speel je in en welk type klant past daarbij?

2. Ken je doelgroep

Dankzij analytische tools kan je er perfect achter komen wie je publiek nu precies is. Creëer op basis van deze analyse één of meerdere persona en hou die personae in je achterhoofd wanneer je content maakt.

 

Pas de content aan je fans aan.
Tegen wie spreek je en waar luisteren zij naar? Gebruik de juiste tone of voice.

3. Pas de content aan je fans aan

Als je weet wie je fans zijn, moet je je hieraan aanpassen. Let zeker op tekstlengte, woordenschat en tone of voice om op dezelfde golflengte te zitten als je volgers. Is je content voor jouw doelgroep waardevol, nuttig, meeslepend en uniek? Dan pas ben je echt goed bezig.

 

Meerdere facebookpagina's voor verschillende doelgroepen
Verplaats je in je doelgroep. Op welk platform is hij/zij aanwezig?

4. Meerdere doelgroepen? Meerdere pagina’s!

Indien je op verschillende markten actief bent, kijk dan eens of het interessant kan zijn om voor elke markt een aparte pagina te maken. Al je content zal niet betekenisvol zijn voor iedereen. Pubers en 60-plussers hebben nu eenmaal verschillende interesses. Als je erg uiteenlopende doelgroepen en persona’s hebt, maak je best meerdere goed onderscheiden contentplatformen aan.

 

Conversation management
Met wat men vertelt, deelt, liked, enz… krijg je als merk/bedrijf een beter inzicht in wat er leeft rond jouw product of dienst.

5. Manage de conversaties

Dit is altijd al belangrijk geweest, maar sinds de veranderingen in het algoritme van Facebook is interactie echt een cruciaal punt geworden. Trigger interactie, reageer snel en to-the-point op alle reacties, geef meer informatie wanneer nodig, enz. Kortom breng de sneeuwbal aan het rollen. Hoe meer mensen op je posts en op elkaars reacties reageren, hoe meer waarde ze krijgen.

 

Engagement-baiting
Facebook bestraft engagement bait: Vote, React, Share, Tag & Comment baiting.

6. Let op voor engagement-baiting

Interactie is dus cruciaal om betekenisvol te blijven, maar smeek er niet om. Pagina’s die mensen expliciet vragen om te reageren, te liken of te delen – engagement baiting dus – zullen zonder pardon afgestraft worden. Hun berichten zullen gekwalificeerd worden als niet betekenisvol en dus bij nog minder mensen in de tijdlijn terechtkomen.


Betekent het nieuwe Facebook-algoritme dat jouw rol op Facebook nu uitgespeeld is? Helemaal niet, maar het zorgt wel voor een nieuwe uitdaging. Hou je social mediastrategie tegen het licht en zorg dat je klaar bent!

Geschreven door:
Dorien Breels
Facebook
Social Media
Contentmarketing
Conversation management