Dorien spelt politici de les. 77% van Limburgse kandidaten heeft geen Facebookpagina

Op 26 mei zijn er Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. Met folders, advertenties, huisbezoeken en affiches dingen politici naar de stem van de burger. Sociale media spelen tegenwoordig meer en meer een prominente rol. Nochtans hebben 77% van de Limburgse kandidaten geen Facebookpagina, 61% geen Twitter- en 45% geen Instagram. “Een gemiste kans”, stelt Dorien Breels, zaakvoerder van digital agency Markedeer uit Kermt-Hasselt. “Wij willen helpen en daarom organiseren wij op 26 april een gratis workshop voor politici in de Stedelijke Basisschool te Kermt. De kinderen van het zesde leerjaar zorgen voor technische bijstand en Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement, voor tucht en orde”.

Resultaten onderzoek

Digital agency Markedeer is een dochteronderneming van Pubmarket! “Wij zijn dag (en nacht) bezig op het wereldwijde web. Wij beheren de sociale media van onze klanten, zorgen voor het bedenken, de creatie en het plaatsen van berichten, foto’s en filmpjes en – heel belangrijk – het bewaken en beantwoorden van alle reacties”, stelt zaakvoerder Dorien Breels.

“Op sociale media actief zijn, is voor velen zoals vroeger op café zitten. Men vertelt (soms) maar wat. Het grote verschil is dat verba volant, scripta manent. Daarin schuilt het grote gevaar. Als je na een paar pinten aan de dorpstoog iets te luid je mening verkondigt, is (bijna) iedereen dat ’s anderendaags vergeten. Als je na hetzelfde aantal pinten een reactie plaatst op sociale media kan je wereldwijd eeuwig voor schut staan.

Geloof me vrij, er komt wat bagger voorbij op onze sociale media. Misschien is het wel zo dat die sociale media onze maatschappij asocialer maken.

Het grote probleem is dat de ‘oudere’ generatie (nog) niet goed weet hoe hier mee om te gaan. Vooral politici worden met argusogen gevolgd. Wie, zonder het goed en wel te beseffen, iets ‘leuk’ vindt, kan voor eeuwig gebrandmerkt worden.

We hebben alle Limburgse politici die opkomen voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen trachten in beeld te brengen op Facebook, Twitter en Instagram. Sommige ‘profielen’ waren echt ‘onduidelijk’… dus die hebben we niet weerhouden. Maar als wij het niet kunnen vinden, dan iemand anders ook niet... .

Ook alle partijvoorzitters, Vlaamse en federale ministers en een aantal ‘opiniemakers uit binnen- en buitenland werden in kaart gebracht.

Het onderzoek gebeurde tussen 25 en 29 maart 2019 bij alle toen bekende kandidaten. Partijpagina’s werden niet opgenomen. Wat Facebookpagina’s betreft gaat het over het aantal ‘leukvinders’. Volgers werden buiten beschouwing gelaten.

Dit zijn uiteraard gewoon naakte cijfers die niets zeggen over de ‘kwaliteit’ van de volgers, de interactiviteit etc...

Wat wel duidelijk is, is dat 77% van de Limburgse politici die kandidaat zijn op 26 mei geen Facebookpagina heeft. 84% heeft wel een eigen profiel maar dat is (omdat Facebook een beperking van 5.000 vrienden heeft ingesteld) niet het meest geëigende kanaal. 61% van de Limburgse kandidaten heeft geen twitteraccount en 45% doet niks op Instagram. Dat zijn gemiste kansen.”

 

Dorien Breels Markedeer

 

Dorien van Markedeer spelt de les

Op 26 april is het nog exact één maand voor de verkiezingen. De meeste ‘accidenten’ gebeuren in het heetst van de strijd. En die tijd breekt nu aan. Iedereen kent wel politici die omwille van één moment van onoplettendheid op sociale media hun carrière in rook zagen opgaan. Sociale media zijn ‘sterk’ maar vol gevaren. Door een verkeerd gebruik werken ze de verruwing van onze maatschappij in de hand.

Ondanks het feit dat ook communicatie via sociale media een werk van lange adem is (en vooral werken) kan er op één maand nog veel gebeuren. Ten goede, maar ook ten kwade.

Als bureau zijn we absoluut politiek neutraal, maar hebben we ook een maatschappelijke taak. Tijdens een ‘workshop’ van anderhalf uur geven we een overzicht van de meest geëigende sociale media en geven we een antwoord op vragen als daar zijn:

  • Hoe ziet een goede ‘post’ er uit?
  • Wanneer kan ik mijn berichten best online zetten?
  • Mag mijn profielfoto grappig zijn?
  • Hoe kan ik mijn pagina’s monitoren?
  • Plaats ik filmpjes?
  • Verwijder ik ongewenste reacties?

En niet te vergeten… sociale media zijn vaker en vaker een nieuwe deur tot het oude huis...
Het is een nieuwe manier om je eigen boodschap letterlijk te verspreiden die daarna door de andere media opgepikt wordt.
Vroeger stond er immers op de sociale media wat de dag ervoor in de krant of op radio en TV was. Nu staat in de krant en komt op radio en TV wat er de dag ervoor al op sociale media voor controverse heeft gezorgd.

Bij een goed gebruik van sociale media krijg je dus vaak nog een extra en veel grotere exposure.

Jan Peumans zorgt voor orde en tucht

Op vrijdag 26 april om 08.00 uur rinkelt de schoolbel voor onze Limburgse politici op de ‘koer’ van de Stedelijke Basisschool te Kermt-Hasselt. Begeleid door leerlingen uit het zesde leerjaar kunnen onze politici zich bijschaven in het omgaan met sociale media.

Voorzitter van het Vlaams Parlement Jan Peumans (zelf geen toonbeeld van sociale media-bereidheid) zorgt voor orde en tucht.

  • Tijdens de speeltijd worden er appels voorzien.
  • De deelname aan deze workshop is gratis.
  • Er zijn slechts 20 plaatsen beschikbaar.
  • Bij interesse graag een mailtje naar johan.grauwels@pubmarket.be.
  • Een berichtje via sociale media mag ook ?

Alle cijfers van het onderzoek kan je via deze link downloaden.
Bij gebruik ervan is vermelding van bron heel vriendelijk.

Perscontact:
Johan.grauwels@pubmarket.be
+32 473 38 65 05

Geschreven door:
Dorien Breels
Digitale strategie
Facebook
Facebook Advertising
Instagram
Social Media
Twitter