Inspiration sells … hoe adverteren op Pinterest je omzet kan boosten

We hebben er lang op gewacht en eindelijk is het zover. Sinds kort kan je op Pinterest adverteren. Een tijd lang leek het wel alsof ons landje nooit aan de beurt zou komen, maar na een uitrol in andere delen van de wereld zijn de advertentie-functionaliteiten van de bekendste moodboard-site nu ook in België beschikbaar. Wat dat nu precies voor je bedrijf kan betekenen? Dat leggen we je graag even uit!

 

Recht in de roos

Campagnedoel Voor eender welke advertentiecampagne moet je eerst en vooral het doel bepalen. Bij Pinterest is dat niet anders. Voor je ads kan je inzetten op een 5 pijlers:

  • Merkherkenning: de staying power die je voor je merk creëert in het bewustzijn van (potentiële) klanten
  • Videoweergaven: het aantal keren dat je video aan Pinterest-gebruikers getoond wordt
  • Verkeer: het aantal kliks naar je website
  • App-installatie: het aantal keren dat je applicatie geïnstalleerd wordt op de smartphone van een Pinterest-gebruiker
  • Conversies: het aantal keren dat een klik in een actie op je website omgezet wordt (bv. een aankoop in de webshop)

Heb je bepaald wat je wil bereiken? Dan is het tijd voor de volgende stap.

 

Ken je doelgroep

Je wil je advertenties niet zomaar de hele wijde wereld insturen, want dan verspil je best wat geld aan gebruikers die toch nooit voor je product of dienst zouden betalen. Daarom laat Pinterest je kiezen wie je wil bereiken. Maar opgelet: op leeftijd filteren kan momenteel alleen in de VS.

Pinterest

 

Bovendien kan je aangeven welke interesses de personen die je ads te zien krijgen moeten hebben. Kies wijs, en je ad zal veel meer omzet genereren.

Interesse toevoegen

 

Bepaal je format

Je weet wat je wil en aan wie je je ads wil tonen … maar hoe ga je dat nu precies aanpakken? Pinterest biedt heel wat mogelijkheden om je product of dienst in de kijker te zetten:

 

Standard pins
Zie je tussen de pins van schattige puppy’s en badkamerinspiratie opeens een gepromoot beeld verschijnen? Dat zijn de standard pins, de meest ‘basic’ vorm van adverteren op dit platform, en heel goed te vergelijken met promoted posts op Facebook of Instagram.

Pinterest

 

Promoted Video at standard width
Een variatie op de standard pin is deze Promoted Video at standard width, oftewel een video-ad die er net zo uitziet als reguliere Pinterest-video’s. Zo’n Promoted Video speelt trouwens automatisch af, wat maakt dat hij meteen de aandacht trekt.

Pinterest

 

Promoted Video at max. width
Hetzelfde, maar dan extra groot. Deze ads kunnen zowel vierkant (1:1) of breedbeeld (16:9) zijn.

Pinterest

 

Promoted App pins
Om je app te promoten kan je zowel het formaat van een Standard Pin of dat van een Promoted Video at standard width gebruiken. Klikt een gebruiker hierop, dan krijgt hij of zij meteen de mogelijkheid om je app te kopen.

Pinterest

 

Promoted Carrousels
Een Promoted Carrousel van 2 tot 5 beelden geeft je de kans om verschillende aspecten van je product of dienst uit te lichten. Ideaal om trage beslissers te overtuigen.

Pinterest

En nu?

Heb je ook zin gekregen om aan de slag te gaan? Contacteer ons dan, we maken je graag wegwijs op Pinterest!

Geschreven door:
Dorien Breels
Social Media
Advertising
Pinterest