LinkedIn stories nu ook in België beschikbaar

Waarom LinkedIn stories?

Nadat de tool LinkedIn stories begin mei in Nederland uitgerold werd, is deze mogelijkheid nu ook in België beschikbaar. Een logische stap want stories horen momenteel bij social media zoals chocoladesaus bij een dame blanche. Maar zitten wij hierop te wachten? Volgens LinkedIn zelf alleszins wel. Het is in dit coronatijdperk met massaal veel thuiswerk en weinig fysieke netwerkmogelijkheden een extra mogelijkheid om connected te blijven en de actualiteit te volgen. LinkedIn meet momenteel een groei van 20% in gesprekken tussen collega’s en er is drie keer zo veel engagement op posts als ‘normaal’. Daarnaast zegt 40% van de LinkedIn-leden vaker het nieuws te lezen en 30% checkt vaker social media.

LinkedIn definieert zelf een aantal do’s en dont’s in de nieuwe tool en die zitten best wel logisch in mekaar. Lees even mee.

Do’s

  • Plaats relevante content in een professionele context.

  • Voeg authentieke content toe over je alledaagse professionele momenten.

  • Creëer content rond constructieve en educatieve inhoud.

  • Zoek interactie door actief vragen te stellen over het laatste professionele nieuws en actuele onderwerpen.

Don’ts

  • Voortdurend persoonlijke en privé-momenten posten.

  • Spammen met informatie over producten en services.

Dat brengt ons meteen bij de toegevoegde waarde van LinkedIn stories. Je kan op een menselijke manier je professionele kant laten zien en op een creatieve en informele manier je dagelijkse activiteiten op het werk delen. Als je bovendien de interactie opzoekt, kan je eenvoudig en snel je netwerk uitbreiden. Dat is meteen het verschil met de stories op de andere socialmediaplatformen. LinkedIn focust zich vooral op de zakelijke B2B contacten. Instagram stories bijvoorbeeld zijn dan weer meer geschikt om B2C content te delen.

 

Hoe werkt LinkedIn Stories?

Precies hetzelfde zoals een story op een ander socialmediaplatform, maar net even anders. Via het rondje links bovenin je scherm, met het +-teken, kom je in de ‘stories camera’. Vervolgens kun je onderaan je scherm met de ronde knop een foto (kort aantikken) of video (ingedrukt houden) maken. Ook kun je bestaande foto’s toevoegen door op het foto-icoontje te klikken dat links onderin je scherm staat. Voor LinkedIn geldt dat je video maximaal 20 seconden kan duren, iets langer dus dan de 15 seconden op Instagram. Nog stickers en tekst toevoegen, uploaden en klaar.

Je story blijft 24 uur zichtbaar, waarna het automatisch van het platform wordt verwijderd. Uiteraard kun je ook op LinkedIn uitgebreid bijhouden hoe vaak je story is bekeken en door wie.

 

Enkele tips voor uw eerste stories

  • On-the-scene reporting, bijvoorbeeld bij een event of een fotoshoot

  • Foto’s of video’s van lopende projecten

  • Tonen hoe je thuiswerk aanpakt

  • Breaking news over je onderneming

  • Je engagement in het verenigingsleven

  • Lees- en luistertips, interessante podcasts