Social media & gaming: match made in heaven?

Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn … de kans is groot dat je al deze kanalen op je duimpje kent. Maar de kans is groot dat je nog nooit van Twitch gehoord hebt. Gek, eigenlijk, want ook op dit social media-platform zijn alleen al in België 1,2 miljoen gebruikers dagelijks actief. Hoe komt het dan dat het ons nog niet bekend in de oren klinkt?

Niet meer zo niche

Wel, dat heeft veel te maken met het soort content dat Twitch aanbiedt. Initieel was dit platform namelijk exclusief gereserveerd voor gaming streams, oftewel het volgen van spelers in een game. Doordat het zo specifiek was, werd het door heel wat marketeers al snel geklasseerd als ‘te niche’.

Toen ineens YouTube-grootheden als PewDiePie de overstap maakten naar dit platform en streamers als Ninja internationale beroemdheden – en moneymakers – werden, kon niemand er nog omheen. Gamingplatformen zijn here to stay – en slim communiceren doe je dus ook op die plekken. Zeker als je jonge mannen wil bereiken, want die maken het overgrote deel van de gebruikers uit.

Bereik miljoenen mensen

Om nog even het enorme bereik van dit soort content te onderstrepen: in 2018 genereerde Twitch meer dan 560 biljoen minuten aan videoviews en op elk moment van de dag bereikt het platform gemiddeld 1,25 miljoen online bezoekers. Maar in tegenstelling tot de andere social media-kanalen wordt er op Twitch nog niet gevochten om een adverteerplekje. Een ideale kans dus, om millennials en gen Z aan te spreken, en ook echt gehoord en gezien te worden.

Gedroomde influencers

Omdat streamers op gamingplatformen ongelooflijk dicht bij hun fans staan, en vaak met hen in interactie gaan, houdt het steek om voluit in te zetten op influencer marketing. Zeker voor producten die gelinkt zijn aan gaming – dit kan hardware zijn, maar bijvoorbeeld ook energiedrankjes – of aan de specifieke doelgroep – die vaak ook geïnteresseerd is in ‘echte’ sport, snelle wagens en muziek, bijvoorbeeld. Maar ook product-, video- en displayads zijn allemaal opties. Vanaf een CPM van €20 kan je aan de slag met een gemiddeld stukje pre-roll.

Ben je mee?

Maar voordat je de sprong waagt moet je wel het volgende weten: de gamingwereld is een wereld op zich, met een eigen taal en specifieke referenties. Zijn jij of je bedrijf echt niet thuis in de gamingwereld? Neem dan iemand onder de arm die wel mee is. Hoe moet je anders weten wat de meme van het moment is – en waar je dus slim op kunt inspelen – of wat al deze emotes vertellen – zodat je ze niet fout gebruikt?

Benieuwd wat Twitch ook voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact met ons op, en wij maken je wegwijs.